Molekuláris sejtbiológia | Digitális Tankönyvtár

Genetikai rákos sejtek

A daganatsejtek DNS-ének feldarabolása megakadályozza a további osztódásokat

A tüdődaganatban megfigyelt DNS-hibák egyértelmű összefüggést mutattak a genetikai rákos sejtek található több mint hatvanféle rákkeltő anyaggal: ezek a vegyületek éppen olyan károsodásokat okoznak az örökítőanyagban, mint amit a mintákban is megfigyeltek. Ebből pedig az is következik, hogy a dohányzás elhagyásával valóban megelőzhető lenne a vizsgálatban megfigyelt mutációk nagy részének kialakulása. A melanomasejtekben megfigyelt mutációknál - a dohányfüsthöz hasonlóan vastagbél méregtelenítő otthon tisztít többnél is be lehetett azonosítani a bőrdaganatok leggyakoribb kiváltó okának, az UV-sugárzásnak a korábbi jelenlétét.

A daganatsejt DNS-ének bázissorrendjéből egyértelműen vissza lehetett következtetni a rák kialakulásának történetére: azonosíthatóak voltak azok a korai mutációk, amelyek az UV-sugárzás következtében alakultak ki, és azok is, amelyek a melanoma későbbi áttétképződése során jelenhettek meg.

Ezek alapján is érdemes tehát megfogadnunk azokat a tanácsokat, amelyek a melanoma megelőzése érdekében nem javasolják a túlzásba vitt napozást és szoláriumozást.

Öröklődő rákbetegségek: génszinten fogjuk legyőzni őket

Hogyan zajlik a genomszekvenálás? Az élőlények örökítőanyagának, azaz a DNS-nek az információkódoló részét négy "betű" azaz négy úgynevezett nukleotid adja. Ez a négy betű az A adeninT timinG guanin és C citozin.

1. A nemi szemölcsök eltávolítása a nők gyógyulása során
  2. Tumorgenetika Az elmúlt évtizedben a molekuláris genetikai és onkológiai kutatások egyik legnagyobb eredményeként megismertük a daganatok kialakulásában szerepet játszó géneket és azoknak a daganatkeletkezésben betöltött szerepét.

E betűk hosszú sorából emberben körülbelül 3 milliárd áll a genetikai állomány, a genomszekvenálás pedig a nukleotidok sorrendjének meghatározását genetikai rákos sejtek a teljes örökítőanyagban.

Fontos tudni, hogy a kutatók sokáig csak a DNS-állomány fehérjéket kódoló részének szerepét vizsgálták, ami viszont a teljes örökítőanyagnak csupán százalékát teszi ki az ember esetében.

Mit kezdünk majd a sok adattal?

genetikai rákos sejtek

A genomszintű felmérések első fontosabb eredményei tehát már megvannak, néhány év múlva pedig mintegy ötvenféle tumortípus mutációs adataival rendelkezhetnek majd a kutatók lásd a Nemzetközi Rákgenom Konzorciumról szóló keretes anyagunkat.

Ez azonban nem azt jelenti, hogy minden egyszerűbb lesz, hanem éppen ellenkezőleg, még összetettebbé válik majd az eddigi kép.

Legfrissebb anyagaink

Hogyan lehet majd a hirtelen rendelkezésre álló információtömeget a rákbetegek szempontjából is értékelhető módon felhasználni. A fenti térkép azokat az országokat mutatja, amelyek a Nemzetközi Rákgenom Konzorcium irányításával jelenleg részt vesznek a különféle ráktípusok genomelemzésében.

genetikai rákos sejtek

A kép megnyitása nagyobb méretben A központi nehézséget egyértelműen az fogja jelenteni, hogy a nagy mennyiségű pontmutációt és az örökítőanyag egyéb eltéréseit ismétlődő, törlődött, felcserélődött és genetikai rákos sejtek DNS-szakaszok ne csak rendszerezzék, hanem a betegek kezelésében is hasznosítsák.

Elsőként azt kell meghatározni, hogy melyek azok a mutációk, amelyek konkrét okozói vagy gyorsítói a rákos elváltozások kialakulásának, és melyek azok, amelyek a rák vagy a DNS hibajavító mechanizmusainak károsodása következtében alakultak ki a kétféle mutációtípusról kapcsolódó háttéranyagunkban olvashatnak részletesebben.

Négy daganattípusnál már kész a teljes genomszekvencia

Később aztán - és ez lesz az igazán nehéz feladat - az azonosított mutációk pontos funkcióit is tisztázni kell. Ezekben már azt is figyelembe kell venni, hogy a tumoroknak sokkal többféle altípusa létezik, mint amiről eddig tudtunk.

A ráksejtek genetikai állományának vizsgálata egyre olcsóbb lesz, így a nem túl távoli jövőben talán lehetővé válhat, hogy a daganatos betegek mindennapi kezelésében is felhasználják a teljes vagy részleges rákgenomokat" - írják a Nemzetközi Rákgenom Konzorcium kutatói a Nature nemrégiben megjelent számában. A Nemzetközi Rákgenom Konzorcium Mivel a rák kialakulása szorosan összefügg a mutációk kialakulásával és felhalmozódásával, az egyes ráktípusok genetikai állományának feltérképezését is a Humán Genom Program mintája alapján szervezték meg.

Az ember genetikai állományát feltáró Humán Genom Programban is több intézmény vett részt, és ez ugyanígy zajlik a rákgenom-elemzéseknél is.

Nyereményjátékok

A kutatásokat a ban alapított Nemzetközi Rákgenom Konzorcium International Cancer Genome Consortium; ICGC hangolja össze: a program keretein belül a következő években összesen ötvenféle ráktípus tumormintáját szeretnék megvizsgálni a munka jelenleg 11 országban zajlik összesen húszféle daganattípuson, részletesen lásd térképünkön.

A 25 teljes rákgenomot eredményező munka teljes költsége a becslések szerint akár az egymilliárd amerikai dollárt is elérheti majd.

genetikai rákos sejtek

A Rákgenom Projekt keretein belül már eddig is több mint száz tumorminta részleges genomelemzését végezték el, a következő évben pedig további minta teljes genomvizsgálatát tervezik. A Rákgenom Atlasz kutatói a következő öt évben húszféle ráktípus tumormintájában fogják feltárni a rákos sejtek DNS-ének teljes bázissorrendjét - írja a Nature News.

genetikai rákos sejtek

Fordította: Illyés András Hogyan alakulnak ki szervezetünkben a mutációk? A rosszindulatú rákos elfajulások hátterében minden esetben a sejtek DNS-állományában fellépő változások, szakszóval a mutációk felhalmozódása húzódik meg.

genetikai rákos sejtek

Az utóbbi negyed évszázad során a rákkutatás középpontját ezeknek a genetikai módosulásoknak a feltérképezése jelentette. Hogyan alakulnak ki szervezetünk mutációi?

genetikai rákos sejtek

Tisztelt Olvasónk! Felhívjuk a figyelmét, hogy anyagaink tájékoztató és ismeretterjesztő jellegűek, így nem adhatnak genetikai rákos sejtek minden olyan kérdésre, amely egy adott betegséggel vagy más témával kapcsolatban felmerülhet, és főképp nem pótolhatják az orvosokkal, gyógyszerészekkel vagy más egészségügyi szakemberekkel való személyes találkozást, beszélgetést és gondos kivizsgálást.

Legfrissebb anyagaink: Miben különböznek a vastagbélrák korai és előrehaladottabb stádiumainak tünetei? Miben térnek el leginkább a végbélrák és a vastagbélrák tünetei?